AstÄzi, deÅ£inem un record în Europa în privinÅ£a numÄrului de parlamentari trimiÅi în judecatÄ Åi condamnaÅ£i pentru fapte de corupÅ£ie. În 2012, instanÅ£ele au pronunÅ£at hotÄrâri de condamnare definitive cu executare pentru deputatul Virgil Pop (5 ani) Åi pentru fostul deputat Emilian Cutean (5 ani), douÄ hotÄrâri nedefinitive de condamnare în cazurile fostului premier Adrian NÄstase (2 ani cu executare, respectiv 3 ani cu suspendare), precum Åi hotÄrâri nedefinitive de condamnare la 3 ani cu executare pentru foÅtii miniÅtri ai Agriculturii Decebal Traian RemeÅ Åi Avram MureÅan. În anul 2011, au mai fost condamnaÅ£i definitiv la pedepse cu suspendare deputaÅ£ii Ilie Morega Åi Mihai Popescu, precum Åi fostul deputat Mihail SireÅ£eanu. În acelaÅi an, au fost condamnaÅ£i nedefinitiv fostul ministru al Agriculturii Avram MureÅan (7 ani cu executare), senatorul Åerban MihÄilescu (1 an cu suspendare) Åi deputatul Eugen BÄdÄlan (4 ani cu suspendare).
Privind la acest tablou sumbru, înÅ£elegem mai uÅor de ce fiecare iniÅ£iativÄ legislativÄ discutatÄ de parlament îngrijoreazÄ, de ce ne aÅteptÄm la ce e mai rÄu, atunci când dintr-un motiv sau altul legislaÅ£ia penalÄ, în general, Åi cea anticorupÅ£ie, în special, sunt discutate de forul nostru legiuitor. TotuÅi, cum am ajuns aici? SÄ fie oare electoratul român îndrÄgostit de oamenii cu probleme de integritate? SÄ fie aceÅtia, într-adevÄr, modelele sociale de care românii se simt aproape?
Cred cÄ, pe lângÄ vinovÄÅ£iile personale, repartiÅ£ia cazurilor de corupÅ£ie oarecum uniform la toate partidele politice ar trebui sÄ ne conducÄ la concluzia cÄ avem Åi o problemÄ de sistem. FinanÅ£area partidelor politice Åi a campaniilor electorale rÄmâne o zonÄ gri. DupÄ fiecare campanie, organizaÅ£iile neguvernamentale publicÄ rapoarte prin care aratÄ cÄ banii cheltuiÅ£i sunt de câteva ori mai mulÅ£i decât cei raportaÅ£i a fi colectaÅ£i. Organele de control administrativ închid înÅ£elegÄtor ochii, sugerând cÄ e inutil sÄ facÄ ceva atâta timp cât toate partidele încalcÄ aceste reguli. TotuÅi, aceÅti bani nu cad din cer. Ei sunt colectaÅ£i de partide Åi candidaÅ£i prin metode care depÄÅesc limita legii, iar cei care contribuie la acoperirea cheltuielilor de campanie aÅteaptÄ apoi beneficii de la cei pe care i-au ajutat sÄ ocupe o funcÅ£ie publicÄ. Se intrÄ astfel într-un cerc vicios al dependenÅ£elor reciproce cu binecuvântarea tÄcutÄ a statului. În dosarele care Å£in prima paginÄ a ziarelor, în ultima vreme vedem cÄ justiÅ£ia penalÄ încearcÄ sÄ suplineascÄ inacÅ£iunea organelor de control administrativ, acolo unde faptele sunt suficient de serioase pentru a putea fi catalogate ca infracÅ£iuni. Condamnarea fostului premier NÄstase la 2 ani cu executare pentru finanÅ£area ilegalÄ a campaniei electorale este doar cea mai vizibilÄ dintre aceste decizii.
Ca Åi în alte domenii, lÄsarea controlului finanÅ£Ärii partidelor politice cu totul în grija justiÅ£iei penale este o soluÅ£ie pÄguboasÄ. În primul rând, pentru cÄ jusÅ£itia penalÄ are resurse limitate Åi nu poate urmÄri toate faptele de încÄlcare a legii. În al doilea rând, nu toate faptele sunt suficient de grave – sau nu pentru toate se poate colecta material probant –, pentru a putea fi încadrate la categoria infracÅ£iuni. SÄ nu uitÄm cÄ în acest domeniu pÄrÅ£ile implicate nu se aflÄ decât foarte rar pe poziÅ£ii conflictuale. În majoritatea covârÅitoare a cazurilor, vorbim despre înÅ£elegeri de pe urma cÄrora atât politicianul, cât Åi finanÅ£atorul profitÄ. Singurul care pierde este bugetul de stat Åi, pe cale de consecinÅ£Ä, cetÄÅ£eanul. În pofida îngrijorÄrilor domnului FrunzÄverde, nu trÄim într-un stat poliÅ£ienesc Åi organele penale nu sunt omnisciente. Iar pentru ca infracÅ£iunile sÄ fie investigate e nevoie de sesizÄri – dar organele de control administrativ, care ar trebui sÄ fie principala sursÄ de sesizÄri, sunt, în aceastÄ materie, mute. În al treilea rând, pentru cÄ acolo unde existÄ o clarÄ problemÄ de sistem, cele mai eficiente sunt politicile preventive Åi sancÅ£iunile aplicate pe parcursul procesului prin care se încearcÄ corectarea deviaÅ£iilor de la regulÄ, înainte ca acestea sÄ devinÄ foarte serioase. AcelaÅi raÅ£ionament se aplicÄ Åi în privinÅ£a cumpÄrÄrii de voturi, o altÄ practicÄ frecvent utilizatÄ de toate partidele.
citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu